Rabu, 10 Disember 2008

RASA CINTA DALAM DIRI MANUSIA... PANDANGAN ANDA TENTANG CINTA?


Hari ni, hati sudah mula bicara tentang cinta manusia lantas fikiran menjadi cair menerima pertanyaan tentang konsep cinta itu.. Ya ALLAH, jangan biarkan hati ini lalai.. Cukuplah aku menyatakan cintaku hanya untuk-Mu.. Cinta itu hanya satu pada satu-satu masa.. Andainya, sudah ku punya cinta, mengapa aku perlu cinta yang lain, Ya ALLAH? Seboleh-bolehnya aku tidak mahu persoalan aku ini terjawab, namun aku mengerti, setiap persoalan harus punya jawapan dan jawapan itu pastinya tidak memihak pada aku.. Setiap insane diciptakan berpasangan lalu sudah menjadi kewajiban akan wujudnya perasaan cinta tu.. Wajib?? Terlalu sukar mengatakan konsep cinta ini.Mengapa tatkala hati ini sedang berperang bermadahkan cinta, fikiran menerawang memikirkan dia? Cintakah? Jangan datangkan cinta yang lantas membuat aku lalai terhadap-Mu Ya ALLAH.. Aku akui setiap orang akan dilahirkan dengan rasa ingin dicintai dan mencintai.. Sekiranya sudah tertulis, dia menjadi teman hidupku untuk terus bermusafir ke arah syurga-Mu, aku rela menerima konsep cinta itu.. Namun, seandainya dengan memikirkan dirinya, menyatakan cintaku terhadapnya membuat aku alpa dengan matlamat cintaku terhadap-Mu, aku mohon, lupuskanlah ingatanku dalam mengingati dia.Terlalu jauh hati ini mengembara mencari cinta yang menuju ke arah syurga-Mu sehingga aku malah berbicara dengan diriku konsep cinta-Mu vs cinta manusia lalu aku beranggapan tiada cinta yang seluhur cinta-Mu.. Anggapan?? Tidak, aku meyakininya..!! Tidak perlu aku madahkan, Kau juga sudah tahu apa yang bersarang di hati hamba-Mu ini, bukan? Fitrah untuk mencintai dia dan dicintai olehnya tiap kali menyapa jauh ke dasar lautan hati.. Lapangkanlah hatiku ini Ya ALLAH.. Jika bukan dia Kau titipkan buatku, kirimkanlah cinta yang lebih baik untukku yakni cinta yang bisa membuat aku jatuh ke dasar cinta-Mu.. Aku mohon.. Ya ALLAH..Semakin aku memikirkan soal cinta ini, ku rasakan semakin jauh dari landasan cinta-Mu.. Andai itu berlaku, sebaiknya tidak terlintas difikiran ini untuk terus mendalami cinta itu apa sebenarnya.. Jauh membuatkan dua hati terpisah.. Mengapa aku pasti terbayang dia tatkala aku sedang berkhalwat dengan-Mu dalam menyatakan frasa ini.. Mengapa harus ada cinta yang lain di antara cinta kita Ya ALLAH.. Apa yang sedang musuh anak cucu Adam ini hasutkan pada pemikiran hatiku yang masih mencari nilai cinta, Ya ALLAH? Jauhkanlah mereka dariku.. Sesungguhnya, aku tidak mahu mencari apa konsep cinta itu, namun hati ini terlalu mendesak.. Dari Dasar Hati SEORANG PENCARI CINTA-
'L'

Tiada ulasan: