Rabu, 17 Disember 2008

apa sebenarnya yang aku nak jadi? impian?

PENGENALAN DIRI

aku sekarang sedang menuntut di SMK Sungai Burong dalam tingkatan 4scie (2008). aku pun tak tau kenapa ambik kelas sains..
untuk menentukan kerjaya masa depan memang susah dan terlampau banyak pilihan.. kalau nak ikut minat aku.. aku minat dalam fotografi, bidang it dan multimediA,dengan
kapal terbang pun aku minat.. dulu masa sekolah rendah seiap kali ada program maju diri(PMD) bila diminta buat biodata aaku pasti bila soal pekerjaan
aku selalu sangat menukar2 sampai confius bila dikumpulkan biodata tentang diri aku sendiri. sebenarnya aku nak jadi apa? antara cita-cita yang pernah diimpikan
-bisnes woman ( tp tak jadi sebab aku ni pemalu nak buat bisnes.. pernah try buat bisnes like jual burger,jual top up,jual barangan terpakai tp sebab aku malu jd barangan tu macam tak laku.. aku minta tolong along,sepupu n family aku utk support bisnes.alhamdulillah mereka tolong )
-saintis ( xjd juga sebab kalau nak jd saintis kena terer 3 subjek utama sains tapi aku biologi pun xlepas )
-polis ( bila difikirkan malas pula nak jadi polis, kena kawad.. lepas excident masa tingkatan 3 tu aku dah malas nak kawad sebab kaki pun xok nak berdiri lama2 )
-doktor ( mcm saintis tadi tu juga la.. biologi tak ok mana boleh jd doktor )
-cikgu ( aku ni hot temper la x layak jadi cikgu )
-jurutera komputer ( kelakar la, boleh ke aku jadi?)
-photographer ( aku memang minat dalam dunia teknologi tapi boleh hidup ke jadi photographer? )
-pilot ( entah la,, betul ke? kawan cakap nak jadi pilot kena berat 45kg sebab kalau tak kapal terbang tak dapat terbang)

tapi rasanya antara semua ni aku pilih yang mana? aku pun tak tau la.. itu baru citer pasal kerjaya pilihan..

tanya pasal impian pula ?
aku ni banyak impian yang aku bayangkan..
- aku nak jadi anak,adik,kakak,pelajar,kawan,kekasih yang baik terhadap orang yang sayang aku.
- aku nak buat orang yang sayang aku bahagia.. nak blajar masak sampai teror. nti senang nak sediakan masakan untuk diorang.. takkan aku je yg asik rasa masakan diorg. bg aku la plak yang masak.
- aku nak main muzik dengan nyanyikan lagu orang aku sayang suka..(biola,piano,gitar menjadi pilihan)
- kalau boleh aku dapat kerjakan haji sebelum aku menutup mata bersama orang aku syang.
- aku nak habiskan masa dengan orang aku sayang.bawanya jalan2 ke merata tempat..
- aku harap aku boleh hafal surah al-quran. sekarang baru hafal surah yassin dan sajadah dengan taranum sekali..
- aku nak tangkap gambar yang paling cantik untuk orang yang aku sayang..

antara impian yang aku harapkan berlaku .. sebenarnya banyak lagi tapi tak pe la yang lain simpan je.. tapi apa2 pun hidup bersama orang yang aku sayang memang aku tak pernah lupa..

1 ulasan:

L berkata...

apa-apa nth... wekk.. =p